Heb je je weleens laten verleiden door een aanbieding op internet die eigenlijk te goed was om waar te zijn? Dan ben je niet de enige, want 20 procent van de online shoppers wordt in de zoektocht naar koopjes verleid tot het kopen van namaakproducten.

MarkMonitor heeft in 6 verschillende landen, over een periode van 9 maanden, onderzoek gedaan naar de relatie tussen online shoppers, hun zoektermen en de websites waarop zij belanden. Hieruit bleek dat 20 procent van de mensen uit Europa en de Verenigde Staten die op het internet op zoek is naar afgeprijsde designerartikelen zonder dat zij het weten namaak producten kopen. Daarnaast bleek ook uit de studie dat van de 20 consumenten die op zoek zijn naar een goede deal slechts 1 persoon bewust zoekt naar namaakproducten.

Volgens een woordvoerder van MarkMonitor trappen veel consumenten in de val, omdat zij denken met echte designerproducten te maken te hebben die op dat moment zijn afgeprijsd. Verkopers prijzen hun namaakartikelen zo dat ze lijken op echte producten die in de aanbieding zijn. De items worden aangeboden voor een prijs die 20 tot 25 procent lager is dan de normale prijs, waardoor de illusie wordt gewekt dat het in de uitverkoop is. Daarnaast maken websites ook steeds vaker gebruik van martiaal uit campagnes van designermerken.