it-bag-2.jpg

Tien jaar gelden had nog niemand gehoord van de term It-bag. Tassen waren simpel, saai en praktisch. Maar wat kan er veel verander, designer tassen zijn gewilder dan ooit. De handtas is een fashion statement die de wereld in de ban houdt!

Handtassen zijn de snelst groeiende sector in de high fashion markt. De Britse Telegraph meldt dat een gemiddelde vrouw van 30 jaar zo’n 21 tassen heeft en om de drie maanden een nieuw exemplaar aanschaft. Vrouw besteden in hun leven gemiddeld meer dan €11.000,- aan tassen.

Is er wel een vrouw op deze wereld die niet geïnfecteerd is met deIt-bag korts? En bestaat er een man op deze aardbol die het kleinste idee heeft waarom handtassen opeens een maandsalaris kosten? Het begon allemaal een decennium gelden, met een klein tasje van Fendi.

1998 Fendi Baguette

fendi-baguette.jpg

Een tas vernoemd naar een brood mag dan niet veelbelevend zijn, maar de Fendi Baguette was wel de allereerste It-bag. Het tasje ontworpen door Silvia Venturini Fendi hoort als een Frans baguette onder de arm gedragen te worden. Het tasje is voorzien van het logo dat Karl Lagerfeld creëerde toen hij in 1962 voor het merk ging werken. De hype rondom de baguette begon nadat Fendi in december 1997 een legendarische sample sale in New York hield. De tas was net nieuw en het label bood aan. Verschillende fashion insiders zoals magazine editors kochten het tasje, voor het zeer zachte prijsje van €35,-. Niet lang daarna dook de Baguette op verschillende modefeestjes op. Het tasje werd uitgebreid gefotografeerd en haalden algauw de media. De It-bag van 1998 was geboren.

1999 Prada Bowling

prada-bowling.jpg

In 1999 werd de Fendi Baguette opgevolgd door de Prada Bowling. De Prada Bowling tas was totaal het tegenovergestelde van haar voorgangster. Deze It-bag was groot en ruim, ideaal voor vrouwen die dagelijks meer gebruikten dan alleen een lipstick en een creditcard.

2000 Dior Saddle

dior-saddle.jpg

2000 was het jaar van Dior. John Galliano ontwierp voor het modehuis de Dior Saddle. Dames vielen bij bosjes voor de unieke styling van de tas. Maar ook deze It-bag werd opgevolgd en wel door de Balenciaga Lariat.

2001 Balenciaga Lariat

balenciaga-lariat.jpg

Hoewel de Balenciaga Lariat in eerste instantie niet verkocht, ontstond er na het inzetten van de media een heuse run op de tas. Sterren als Kate Moss en Sienna Miller werden op de gevoelige plaat vastgelegd met het tasje aan hun arm. Door deze kiekjes vond in 2001 ook de massa de weg naar de Balenciaga boetieks.

2002 Luella Gisele

luella-gisele.jpg

In 2002 veroverende de Luella Gisele vele vrouwenharten. Deze tas, vernoemd model Gisele Bündchen, was één van de eerste handtassen met vermaarde naam. Een nieuwe trend in modeland was geboren.

2003 Louis Vuitton Monogram Multicolore

louis-vuitton-monogram-multicolore.jpg

Na de lente show voor 2003 waarin de Murakami-designed tassen waren te zien, stond de lijn roodgloeiend bij de klantenservice van Louis Vuitton. Het luxe label werd overspoeld met orders. Nog voordat de eerste lading Multicolore tassen de winkelvloer haalde waren zij al uitverkocht.

2004 Mulberry Roxanne

mulberry-roxanne.jpg

De Mulberry Roxanne, beter bekend als Roxy, is zonder twijfel de It-bag met de meeste vakjes ooit! Mulberry creëerde in 2004 ellenlange wachtlijsten voor de Roxy, door de tas maar in mondjesmaat te leveren.

2005 Chloé Paddington

chloe-paddington.jpg

Toen Net-a-porter in 2005 voor het eerst live ging met de Chloé Paddington, verkocht de webshop maarliefst 376 Paddingtons in 36 uur. Deze tas bracht de trend van opzichtige hardware op een heel nieuw niveau. Iedereen wilde een Chloé met echt padlock.

2006 Marc Jacobs Stam

marc-jacobs-stam.jpg

De Marc Jacobs Stam was de hit van 2006. De It-bag is vernoemd naar het model en actrice Jessica Stam. Het zachte leer in combinatie met het hardware maakt de tas zeer geliefd. Op dit moment verkoopt de Stam erg goed in de tinten mosterd en pinda.

2007 Yves Saint Laurent Downtown

ysl-downtown.jpg

De It-bag van 2007 staat op de naam van Yves Saint Laurent. De Downtown van het label was de topper van het afgelopen jaar.

De It-bag van 2008

Wie de It-bag van 2008 in handen wilt krijgen, doet er slim aan om nu alvast op jacht te gaan. Als je nu inzet ben je misschien de extreem lange wachtlijsten nog voor. Een goede keuze is bijvoorbeeld om de Mulberry Poppy of de Yves Saint Laurent Muse Two te bestellen.