Reclamecampagnes van modehuizen vallen niet altijd even goed in de smaak. Zo ook niet de nieuwste campagne van Dior, deze wordt namelijk gezien als racistisch.

Een nieuwe campagne van Dior, die speciaal gemaakt is voor de heropening van de Dior winkel in Sjanghai, heeft een kleine rel teweeggebracht. Op de foto’s, die in de etalage en aan de muren van de vernieuwende winkel hangen,is telkens een blanke vrouw te zien die omringd wordt door vele Chinezen die sprekend op elkaar lijken.

Volgens verschillende critici zijn de foto’s racistisch, omdat ze suggereren dat alle Chinezen er hetzelfde uitzien. Toch had de maker van de kiekjes, de bekende Chinese fotograaf Quentin Shih, geen slechte bedoelingen met de Dior foto’s. “Ik wilde de kracht van de Chinese mensen die samen staan en een soort socialisme van de Chinese geschiedenis laten zien. De Chinese modellen in de foto’s zijn geen mensen, maar staan symbool voor de Chinese geschiedenis tussen 1960 en 1980,” aldus Shih.

Of je de Dior foto’s racistisch vindt of niet zal per persoon verschillen. Ik vind ze in ieder geval bijzonder opvallend.