Dunne modellen verkopen geen producten
Je hoeft maar naar een advertentie te kijken en perfect model lacht je toe. Toch zorgen deze dunne modellen er niet voor dat er meer producten verkocht worden.

Hoewel er altijd werd gedacht dat mooie en slanke modellen zorgen voor meer verkoop, is uit een studie van Warwick Business School juist het tegenovergestelde gebleken. Volgens onderzoekster Dr. Tamara Ansons werken deze campagnes juist averechts. “Door het gebruik van perfecte modellen ontwikkelen vrouwen een lager zelfbeeld en zijn ze minder snel geneigd het product te kopen,” laat Ansons aan de Daily Mail weten.

Uit het onderzoek bleek ook dat wij ons laten beïnvloeden door de rol van het model in de campagne. Als bijvoorbeeld een Doutzen Kroes of een Miranda Kerr met hun lichaam of gezicht heel prominent op een afbeelding staan, dan vinden vrouwen dit niet prettig. Maar als het model wordt getoond als onderdeel van een grote afbeelding, dan zijn we eerder geïnteresseerd in het product. De onderzoekers kwamen dan ook tot de conclusie dat mooie modellen in een campagne aanwezig mogen zijn, maar niet in het middelpunt van de belangstelling moeten staan.

Photoshop

Zelf heb ik over het algemeen geen moeite met mooie en slanke vrouwen in mode- en beautycampagnes. Wat ik alleen wel jammer vind, is dat je bijna nooit hetzelfde effect krijgt als in een campagne. Zo is een mascara of een foundation in het echt nooit zo perfect als op de foto. Wat ook niet vreemd is, want ik kan mijn hoofd in het dagelijks leven moeilijk photoshoppen voordat ik de deur uitga.