Nu de Haute Couture Week weer in volle gang is, laait de discussie over het voortbestaan van couture weer op. Want hoewel het gerucht gaat dat couture eerder dood dan levend is, zien een aantal modehuizen de toekomst nog altijd rooskleurig tegemoet.

Volgens verschillende modehuizen, waaronder Dior, Chanel en Armani, is couture nog lang geen doodbloedende zaak. Er zou zelfs steeds meer vraag zijn naar exclusieve mode waardoor haute couture ook in de komende jaren blijft bestaan.

Zo liet Dior weten dat het een geweldig jaar is voor couture. Het modehuis moest het aantal plaatsen voor hun zomer 2011 coutureshow verdubbelen tot 800 om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. De groeiende vraag naar Dior couture is voornamelijk afkomstig uit Azië, maar ook de terugkomst van de Amerikaanse klant, die na de crisis couture links lieten liggen, zorgde voor een toename.

Ook bij Givenchy gaan de couture zaken goed. Het modehuis besloot vorig jaar om geen grote haute couture shows meer te organiseren, maar in plaats daarvan te focussen op meer exclusiviteit. Hierdoor genereerde Givenchy een hoop publiciteit wat in 2010 leidde tot een stijging van couture verkoop met 10 procent.

Naast Dior en Givenchy zien ook Jean Paul Gaultier, Armani en Chanel een toename in de vraag naar couture. Ook hier wordt de toenemende vraag voornamelijk veroorzaakt door de groeide behoefte uit Azië en door de terugkomst van de Amerikaanse klant. Daarom heeft Chanel besloten om naast een coutureshow in Parijs ook een show in New York, Los Angeles, Sjanghai en misschien in Hong Kong en Beijing te organiseren. Want volgens het modehuis kan de klant niet altijd naar Parijs komen, dus komt Chanel naar de klant.

Kortom als we de modehuizen mogen geloven dan blijft haute couture voorlopig gewoon bestaan. Zo kan een ieder die 80.000 euro aan een jurk wil besteden ook in de toekomst haar hart ophalen en kunnen wij, gewone stervelingen, blijven genieten van de couture kunstwerkjes.

Foto via Ballhausen