Online shoppen

Kleding is het meest verkochte product op internet. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy. Het marketingbureau deed enkele maanden lang onderzoek onder ruim 2500 consumenten. Daaruit bleek dat 55 procent van de consumenten wel eens kleding online heeft aangeschaft. Ook boeken (54 procent) en vakanties (47 procent) scoren goed. De dagelijkse boodschappen online bij de supermarkt bestellen, is het minst populair. Dat heeft pas 7 procent van de consumenten geprobeerd.

Kleding wordt het meest gekocht door gezinnen. Mannen kopen het liefst software en audio-apparatuur. Van hen koopt 42 procent online kleding. Onder vrouwen zijn concertkaarten en telefoons de meest populaire producten, maar toch koopt meer dan de helft van hen, 66 procent, wel eens kleding via internet.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, herkent dat mode een belangrijk product is op internet. Uit het onderzoek dat de thuiswinkelorganisatie heeft laten uitvoeren door Blauw Research kwam mode, naast reisaanbieders en consumentenelectronica als belangrijkste marktsegment uit de bus.

Deze gegevens zijn te vergelijken met bewegingen in het buitenland, waar de online verkoop van kleding steeds serieuzere vormen aanneemt. In de VS was kleding de belangrijkste groeier op de onlinemarkt; dit jaar wordt een groei van 21 procent verwacht. In Frankrijk steeg de verkoop van kleding via internet vorig jaar sneller dan de kledingverkoop in fysieke winkels, namelijk met 3,7 procent, terwijl de verkoop in fysieke winkels slechts twee procent groeide.

Jongen weet diverse redenen aan te wijzen voor de populariteit van mode als online verkoopproduct. Zo noemt hij bijvoorbeeld de traditie die al bestond op het gebied van op afstand bestellen van kleding: “Kleding werd al jaren veel verkocht door postorderaars als Otto en Wehkamp, die zich in toenemende mate op het internet begeven.” Een tweede oorzaak is het grote aantal aanbieders. “Grote merken als H&M hebben de webshop ontdekt. Dat maakt het voor klanten makkelijker om online aankopen te doen.” Ook wijst hij op het ontstaan van aanbieders op marktniches, zoals bijvoorbeeld Kleertjes.com dat zich alleen richt op kinderkleding, of Langelijs.nl, een webwinkel speciaal gericht op lange vrouwen. “Daarmee spreken webwinkels hun publiek direct aan,” legt hij uit.

Jongen verwacht dat de groei voorlopig nog niet op zijn einde is. “Nog niet iedere internetgebruiker heeft het online winkelen ontdekt. Ruim drie miljoen van de mensen die actief zijn op internet, heeft nog nooit iets online gekocht.”

Bron: FashionUnited