De Marc Jacobs campagne met Dakota Fanning is vanaf nu verboden. De actrice staat model in de campagne van het parfum Oh, Lola!, die volgens autoriteiten bijdraagt aan het seksualiseren van kinderen.

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft de Marc Jacobs campagne van het parfum Oh, Lola!, met daarin Dakota Fanning verboden in Engeland. Op de foto’s is de 17 jarige actrice te zien gehuld in een jurkje met tussen haar benen een parfumfles.

Volgens de ASA draagt de campagne bij aan het seksualiseren van kinderen. Zo laat een woordvoerder weten dat zij hebben vernomen dat het model 17 jaar is, maar dat de ASA vindt dat Dakota jonger lijkt dan 16. Daarnaast zijn ze het ook niet eens met de positie van de parfumfles en vinden ze de lengte van jurk te kort voor een jong meisje.

Moderne versie van Lolita

Hoewel Marc Jacobs zelf nog niet heeft gereageerd op deze ontwikkeling, heeft de ontwerper eerder laten weten dat hij voor Dakota heeft gekozen omdat hij haar de moderne versie van Lolita vindt. Misschien was dat toen al niet zo’n beste uitspraak. Want Lolita speelt de hoofdrol in een controversieel boek van Vladimir Nabokov over een man van middelbare leeftijd die seksueel geobsedeerd is door een meisje van 12 jaar.