vrouw-nederland
Vier op de tien Nederlanders vindt mode erg belangrijk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amsterdam International Fashion Week. Toch wordt de mode maar door een zeer selecte groep intensief gevolgd, 10 procent van de ondervraagden volgt de trends op de voet.

De meest opvallende Nederlandse designers zijn Viktor & Rolf, Frans Molenaar en Mart Visser. Wellicht zijn hun creaties dan ook verantwoordelijk voor de aantrekkingskracht die de catwalk op Nederlanders uitoefent. Want bijna de helft van de ondervraagden zou tijdens een show wel eens aan de catwalk willen plaatsnemen. Toch vindt 81 procent de mode die de catwalk overgaat ondraagbaar.

Daarnaast bleek uit het onderzoek dat vrouwen een groter belang hechten aan mode dan mannen. Maar hoe graag er ook gewinkeld wordt wanneer er schoenen en spijkerbroeken gekocht moeten worden ontstaat er acute tegenzin. Deze items zijn volgens de ondervraagden namelijk het moeilijkst aan te schaffen.
Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok Netpanel onder 507 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar.