Winkelen, recreatief winkelen, schijnt tegenwoordig één van onze belangrijkste bezigheden te zijn. Daar kan ik me helemaal in vinden. Winkelen voor je lol! Hiep hiep hoera! Wij, fashionista’s, deden dat natuurlijk al heel lang maar goed, het blijkt nu ook weer nieuws te zijn.

Lekker door de straten slenteren, winkel in, winkel uit. Een kledinghanger met daarop een potentieel aankoopje uit het rek nemen, even er naar kijken. Er aan voelen. Dan naar de dichtstbijzijnde spiegel lopen en het voor je lichaam houden. Je afvragen of het je wel of niet staat. En of je het wel of niet nodig hebt c.q. al niet zoiets hebt. Ja, misschien neem je de moeite om het aan te trekken in een – hopelijk niet al te nauw- pashokje met goede spiegels. En dan, als je met een big smile de gordijnen van je paskamer opent (want je hebt natuurlijk al lang stiekem je oordeel geveld), loop je er zonder twijfel mee naar de kassa. Creditcard even laten branden en… it’s all yours! Winkelen als ontspannen tijdverdrijf, ik ben er helemaal voor.

Nu blijkt dat mensen steeds meer zoeken naar ‘echtheid’ en ‘exclusiviteit’ als ze winkelen. Een modemeisje in hart en nieren is natuurlijk haar hele leven continue op zoek naar dat unieke kledingstuk. Iets dat jou enorm flatteert. Waar je een mooie teint van krijgt, waar je prachtig slank in bent en, heel belangrijk, wat niemand anders heeft. Iets dat je over een paar jaar nog uit je walk-in closet haalt en je steeds weer op je eigen manier kunt dragen. Zonder dat het door anderen herkend wordt (“daar heb je haar weer in dat jurkje”) en waar je steeds weer bewonderende blikken voor krijgt.

Consumenten blijken zich steeds meer af te keren van wat nep is. Ze zoeken een exclusieve beleving. Zoals bijvoorbeeld Comme des Gar?ons dat doet. Zij starten een secrecy shop in een stad waar je alleen op uitnodiging kunt komen! Lijkt me fantastisch. Elke dag kijk ik hoopvol in mijn mailbox. Of neem de Daslu shoppingmall in Brazilie. Om daar te ‘mogen’ winkelen, moet je als klant lid worden. Kost even zo’n € 3000,- (slik) maar daarvoor word je wel in de exclusieve shops geholpen door prachtige welgemanierde meisjes, zeggen ze. Dit alles ook om de strijd aan te gaan met het winkelende internetpubliek. Voor de vele mensen die gewoonweg weinig tijd hebben om te shoppen (ja, die heb je ook) maar ook de leukste en unieke dingen willen scoren.

Winkels denken nu met excellente service hetzelfde te kunnen bieden. Zoals Unitsuku Tiger, een retro sportschoenenmerk met een klein winkeltje in Amsterdam. Daar verkopen ze standaardmodellen maar ook schoenen ontworpen door bekende ontwerpers. Verder kunnen ze je helpen met het costumizen van je schoen, via internet. Een experience shop die virtueel empowerd is. Wow, dat klinkt helemaal van deze tijd. Maar het allerbelangrijkste: Of je nu zelf de stad in gaat of op internet je slag slaat, voor de meeste onder ons blijft winkelen een favoriete bezigheid. Het gaat niet altijd om het kopen (alhoewel…) maar vooral ook om de ervaring. Om met al je zintuigen te zien en te voelen wat er wordt aangeboden en wat jij daar mee wilt en kunt doen. Enjoy your shopping!

Liefs & lyfs, Lyida