rusland.jpgWie bij luxe winkelbestemmingen alleen maar denkt aan steden zoals New York en Londen, heeft het goed mis. Explodeerde China al als luxe winkelbelstemmig nu krijgt ook Moskou in razend tempo die status. Buitenlands labels zien hun kans schoon en vertrekken massaal naar Rusland.

Zo kondigde Ralph Lauren vorige week aan dat het van plan is om in voorjaar 2007 een flagshipstore en een tweede winkellocatie in Moskou te openen. Ook opende Christian Dior vorige week een flagshipstore van 1112,5 vierkante meter, in het GUM winkelcentrum op het Rode Plein. Luxemerken Louis Vuitton en Chanel waagde al eerder de stap naar Rusland.

De verkoop van bontjassen, diamanten, sieraden en luxe handtassen doet het bijzonder goed. Volgens een onderzoek van Renaissance Capital is de Russische retailgroei met 9,1 procent toegenomen. Rusland beleeft, op China na, de grootste groei van luxegoederen en vertegenwoordigt 3 procent van de totale luxeomzet. China vertegenwoordigt 6 procent van de totaalomzet.

Net als hun Chinese en Japanse tegenhangers, zijn de Russische rijken dol op logo’s en uitingen van rijkdom, waardoor zij aantrekkelijk zijn voor bedrijven als Christian Dior. De Dior boetiek bestaat uit drie verdiepingen en biedt confectie, sieraden, schoenen, tassen en kleine lederwaren, parfums en cosmetica.

Dat wordt binnenkort maar eens een retourtje Moskou boeken om die mooie Dior shop te bezoeken. Alleen is het mij nog steeds niet duidelijk waarom ze bij Dior niet inzien dat Nederland ook toe is aan een Christian Dior boetiek? Onze uitgaven aan luxegoederen mag dan niet zo enorm stijgen als bij de nieuwe rijken in Rusland. Maar een Dior shop in de P.C. zou niet misstaan.