Gisteren lag het tweede deel van de Sonia Rykiel collectie bij de H&M. Hoewel de promotie rondom deze speciale collectie groots was aangepakt, viel de opkomst tegen.

Na de Sonia Rykiel lingerielijn voor H&M was het gisteren de beurt aan de knitwear collectie. Speciaal voor de Zweedse modeketen had het Franse label een aantal typische Sonia Rykiel creaties ontworpen. En ondanks dat de Sonia Rykiel voor H&M collectie uitgebreid gepromoot is en een aantal leuke items bevat, is de verkoop van de collectie in Nederland geen groot succes.

Bij de H&M in Den Haag hing gisteren, rond 3 uur ’s middags, nog zo goed als de gehele collectie in de rekken. Een H&M verkoopster vertelde: “ Toen de deur vanochtend open ging stond er maar een kleine rij. De sfeer onder de shoppers was gezellig. Van het geduw en getrek en de chaos die we bij Jimmy Choo collectie meemaakten, was nu absoluut geen sprake. Maar helaas merken we qua verkoop wel dat deze designercollectie niet goed aanslaat.”

En dat Nederland niet massaal valt voor de Sonia Rykiel voor H&M collectie zien we ook terug op de website van de modeketen. Zo waren gisterenmiddag alle producten, behalve de Sonia Rykiel diadeem en sokken, nog gewoon online te koop. Een andere H&M medewerkster vertelde ons dat het bij de overige 4 H&M filialen, waar de collectie te koop was, de verkoop ook niet snel ging. Toch was de Sonia Rykiel voor H&M collectie in sommige landen wel een succes. Zo stond bijvoorbeeld in Parijs wel een grote groep ongeduldige shoppers voor de H&M te wachten.

Waarom de collectie bij ons dan niet zo goed liep? Zelf denk ik dat het puur te maken heeft met de onbekendheid van Sonia Rykiel in Nederland. Natuurlijk kan de collectie ook qua ontwerpen niet in de smaak zijn gevallen, maar bij de vorige designercollecties waren de items ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Nee, het antwoord is heel simpel! Bijna elke vrouw wil wel een paar Jimmy Choo’s in haar kast, maar een jurk van Sonia Rykiel is toch een stuk minder begerenswaardig.