kredietcrisis-modewinkels

De kredietcrises, we worden er mee doodgegooid. Maar hoe je het ook went of keert, we kunnen er niet omheen. Het gaat financieel stukken minder en dit zie je steeds beter in de rustigere winkelstraten, de nog legere dure winkels en de absoluut verlaten kassa’s.

De kredietcrisis wordt steeds beter merkbaar in de modewereld. De eerste tekenen van de financieel malaise waren te zien door het annuleren van shows tijdens de fashion weken, bezuinigingen op dure feestjes en het ontslaan van personeel. Ondanks deze voorbodes blijven de designermerken doorgaan met het openen van boetieks. Zo opende Roberto Cavalli onlangs nog een zeven verdiepingen tellende flagshipstore in Parijs.

Stilte in de Avenue Montaigne Parijs

Hoewel de meeste modezaken beweren geen last te hebben van de crisis, vertelt het straatbeeld of beter gezegd het winkelbeeld mij geheel iets anders. Zo was ik twee weken geleden op een zaterdag in Parijs. De chique winkelstraat Avenue Montaigne was zo goed als verlaten. Gerenommeerde modehuizen als Chanel en Dior hebben in deze straat een winkel.

Mijn shopsessie begon bij Gucci. Toen ik binnen kwam gaapte een stuk of vijf verkopers mij aan en in de hele shop was geen klant te bekennen. Eenmaal om de hoek zag ik twee andere klanten, maar ook nog eens vier medewerkers. Bij Gucci was totaal niks te doen. Terwijl ik me kan herinneren dat ik een jaar geleden in deze boetiek bij wijzen van spreken een nummertje moest trekken om geholpen te worden.
Een paar winkels verder op vinden we Louis Vuitton. Hier was het idem dito aan Gucci. Bij binnenkomst glimlachten een stuk of negen, zich vervelende, verkopers mij toe. De tas waarnaar ik vroeg, was niet vindbaar. Dat gaf mij dus even de tijd om alles eens goed in me op te nemen. Mondjesmaat kwamen er klanten binnen, die een rondje liepen, een enkeling vroeg om een tas, maar allemaal verlieten ze de winkel zonder iets te kopen.

Terwijl ik op mijn tas stond te wachten ben ik door twee verschillende leidinggevende aangesproken of zij iets voor mij konden betekenen. Toen ik zei dat ik al geholpen werd, antwoordde de man dat hij dat wist en mijn tas er zo zou aankomen maar dat hij meer dacht dat hij mij kon voorzien van een drankje. De service bij Louis Vuitton  was perfect. Ik heb de winkel dan ook verlaten met mijn nieuwe aanwinst en een bijpassend accessoire. Alles bij elkaar heb ik ongeveer een klein uurtje in de winkel doorgebracht. Ik was op dat moment hun enige klant die ook werkelijk wat kocht.

Bij de ander modehuizen aan de Avenue Montaigne zoals Dolce & Gabbana, Chloé, Jimmy Choo, Valentino en Emilio Pucci zagen de boetieks er eveneens dood en verlaten uit.

Wel kijkers, maar geen kopers in de Rue Saint Honoré Parijs

Nadat we op de chique Avenue Montaigne waren uitgeshopt, vervolgde we onze weg naar de Rue Saint Honoré. Hier was het op staart druk, maar de winkels waren ook leeg.

Bij het Italiaanse modelabel Liu Jo liepen wat klanten rond in de zaak. Je raad het al, geen één kocht iets. Toen ik eenmaal wat setjes had uitgezocht om te passen, had ik de luxe om zomaar twee verkoopster toegewezen te krijgen. En volhardend dat ze waren. Ik kon de winkel op geen enkele manier verlaten zonder iets te kopen. Eenmaal mijn keuze gemaakt te hebben en afgerekend snapte ik waarom de verkoopsters zo volhardend waren. De kassa was totaal leeg en dat op een zaterdagmiddag in hartje Parijs.

De enige plek waar het stikte van het winkelend publiek of met andere woorden kijkers, was het warenhuis Galeries Lafayette. In de winkel krioelden het van de mensen, maar ook hier was het droevig gesteld bij de kassa’s.

32% minder bezoekers in de P.C. Hooftstraat Amsterdam

Niet alleen de luxe winkels in Parijs lijden onder de kredietcrises. Ook in onze eigen P.C. Hooftstraat is het winkelend publiek in geen velden of wegen te bekennen. Zo melde het onderzoeksbureau Locatus dat het aantal bezoekers met 32% is gedaald. De reacties van de winkeliers was dat het wel meeviel en je hoeft alleen maar een paar klanten te hebben die met goed gevulde tassen de winkel verlaten.
Nou, ik kan je verzekeren dat het ook in de P.C. niet meevalt. Deze week bezocht ik de straat en de straat was zowat van mij. Er was bijna geen shopper te bekennen. Oké het was dan geen zaterdagmiddag, maar toch was het wel erg rustig.

In de modewereld gaat het gerucht dat slechts 50% van de luxe merken de kredietcrises zal overleven. Zoals het er nu naar uit ziet, denk ik dat dit weleens waar kan gaan worden.