De angst en schaamte om luxegoederen te kopen lijkt zo goed als voorbij. Want economen voorspellen dat de verkoop van luxegoederen in 2011 gaat leiden tot een recordomzet.

Het consultancybureau Bain & Company heeft de afgelopen maanden een toename in de verkoop van luxegoederen geconstateerd. Dit heeft het bureau vastgesteld naar aanleiding van de recente verkoopcijfers van Burberry, LVHM en PPR. Hierdoor wordt verwacht dat de wereldwijde verkoop van luxe producten in 2011 blijft stijgen.

Recordomzet van 185 miljard euro

Bain & Company verwacht dat er in 2011 een stijging van 8 procent zal plaatsvindt. Hierdoor zou de verkoop van luxegoederen een recordomzet van 185 miljard euro bereiken. Het geschatte groeipercentage ligt lager dan de groei die in 2010 plaatsvond. Toen steeg de verkoop van luxeproducten met 12 procent wat uitmonden in een omzet van 172 miljard euro.

Verder voorspelt het consultancybureau dat de verkoop in 2012 en 2013 ieder jaar met zo’n 5 tot 6 procent zal toenemen. In de Verenigde Staten worden op dit moment de meeste luxeproducten verkocht, gevolgd door China. Japan staat nu op een derde plaats en dat terwijl het land voorheen de eerste positie beklede.

Ondanks dat de verkoop van luxegoederen in de Verenigde Staten en Europa voorspoedig verloopt, zal de verkoop in China de komende jaren het meeste toenemen. Volgens de voorspellingen staat China binnen 5 jaar op de eerste plek. In 2011 zal de verkoop van luxeproducten in China met 25 procent toenemen, in de Verenigde Staten met 8 procent en in Japan daalt de verkoop met 5 procent.