Hoewel Zara in Europa enorm populair is, krijgt de modeketen in Verenigde Staten maar moeilijk een voet aan de grond. De oorzaak hiervan zou zijn dat de Amerikanen te dik zijn voor Zara.

Ondanks dat veel Amerikaanse celebrities enorm mager zijn, kampt het land met een groot obesitas probleem. Het zou zelfs zo erg zijn dat heel veel Amerikanen te dik zijn om in Europese kleding van bijvoorbeeld Zara te passen. Zo laat Nelson Fraiman van Columbia Business School aan The New York Times weten: “Zara is voor mij een Europese winkel voor een Europese stijl. Het is erg fashion forward. Wat het probleem is in Amerika? Zij passen niet in de kleding. Waarom zou Zara zich hieraan moeten aanpassen? Het maken van grote maten maakt de productie zo veel meer complex.”

Zara heeft dan ook besloten om zich voorlopig qua uitbreiding niet op de Verenigde Staten te richten, maar zich op China te focussen. Hier worden in de komende tijd zo’n 400 winkels geopend. Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat Zara dit doet. Ik ben in een aantal keer bij Zara in de Verenigde Staten geweest en de winkel is altijd zo goed als leeg. Dit komt waarschijnlijk inderdaad door hun maten, maar het heeft ook met hun prijspositionering te maken. Zo kost een trui bij Zara bijvoorbeeld 60 dollar en voor dit bedrag koop je ook een trui bij de Tommy Hilfiger outlet.