De top 10 waardevolste merken ter wereld is weer bekend. Net zoals vorig jaar staat Louis Vuitton in 2010 ook weer met stip bovenaan de lijst, met een merk waarde van $19.78 miljard.

2009 was een roerig jaar voor veel luxe merken. De economische crisis zorgde voor veel problemen, dalende omzetten en zelfs voor faillissementen. Toch zijn er ook een aantal luxe merken redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen.

De winnaars van de top op 10 waardevolste luxe merken ter wereld focuste zich voornamelijk op geschiedenis en erfgoed van het merk in plaats van op high fashion. Zo koos Louis Vuitton voor authenticiteit en tijdloosheid, benadrukte Hermès zijn erfgoed en zijn exclusiviteit nogmaals en ging Gucci terug naar zijn ruitersport roots.

De Top 10 waardevolste luxe merken ter wereld van 2010 is samengesteld door Millward Brown Optimor en ziet er als volgt uit:

1. Louis Vuitton
Merkwaarde: omhoog met 2% naar $19,78 miljard
Positie vorig jaar: 1

2. Hermès
Merkwaarde: omhoog met 8% naar $8,46 miljard
Positie vorig jaar: 2

3. Gucci
Merkwaarde: omhoog met 2% naar $7,59 miljard
Positie vorig jaar: 3

4. Chanel
Merkwaarde: omlaag met 11% naar $5,55 miljard
Positie vorig jaar: 4

5. Hennessy
Merkwaarde: omlaag met 1% naar $5,37 miljard
Positie vorig jaar: 6

6. Rolex
Merkwaarde: omlaag met 14% naar $4,74 miljard
Positie vorig jaar: 5

7. Moët & Chandon
Merkwaarde: omlaag met 12% naar $4,28 miljard
Positie vorig jaar: 8

8. Cartier
Merkwaarde: omlaag met 19% naar $3,96 miljard
Positie vorig jaar: 7

9. Fendi
Merkwaarde: omlaag met 8% naar $3,20 miljard
Positie vorig jaar: 9

10. Tiffany & Co.
Merkwaarde: omhoog met 6% naar $2,38 miljard
Positie vorig jaar: stond niet in de top 10