Karl Lagerfeld heeft er genoeg van! Nee, niet van ontwerpen, maar van het feit dat het woord Chanel gebruikt wordt terwijl het eigenlijk helemaal niet om een Chanel product gaat.

Als het aan Karl Lagerfeld ligt wordt iedereen die woorden als: een Chanel-achtig jasje, een look-alike 2.55 tas of een shirt met Chanel logo erop, binnenkort aangeklaagd. De Chanel ontwerper liet namelijk via een advertentie in het blad Women’s Wear Daily weten dat het modehuis er schoon genoeg van heeft dat de merknaam Chanel wordt gebruikt wanneer er geen echt Chanel product centraal staat.

Op de paginagrote advertentie in het vakblad Women’s Wear Daily stond de volgende tekst:

“Een aantekening en smeekbede aan modejournalisten, adverteerders, copywriters en alle andere die naam Chanel op een verkeerde manier gebruiken.

Chanel was een designer, een bijzondere vrouw die een tijdloze bijdrage leverde aan de mode. Chanel is een parfum. Chanel is moderne elegantie in couture, ready-to-wear, accessoires, horloges en juwelen. Chanel is ons geregistreerd handelsmerk voor geuren, cosmetica, kleding, accessoires en andere fijne dingen. Hoewel onze stijl beroemd is, is een jasje geen ‘Chanel-jasje’ tenzij het van ons is, en de cardigans van iemand anders zijn niet ‘de nieuwe Chanel.’ En ook al zijn we geflatteerd door bijdragen aan onze roem door adjectieven als ‘Chanel-isme, Chanels en Chanel-achtig,’ DOE HET AUB NIET. Onze advocaten hebben daar een positieve afkeer van. Wij nemen ons merk serieus.”

Hoewel de bovenstaande tekst bij sommige misschien een beetje rauw op hun dak valt, hebben Chanel en Karl Lagerfeld wel het volste recht om dit te zeggen. Want een merknaam mag wettelijk gezien niet zonder toestemming worden omgezet in een bijvoeglijk naamwoord. Dus wees gewaarschuwd voor de Chanel advocaten!