De 10 meest waardevolle luxemerken van 2012 zijn bekend. Het Franse Louis Vuitton is voor de zevende maal op rij het meest waardevolle merk ter wereld.

Millward Brown Optimor heeft wederom de meest lucratieve luxemerken op een rij gezet. Hieruit bleek dat Louis Vuitton het waardevolste luxemerk van 2012 is. De merkwaarde van het modehuis steeg dit jaar met 7 procent naar $25,92 miljard. Hiermee is Louis Vuitton goed voor bijna een derde van de waarde van moederbedrijf LVMH dat geschat wordt op $78 miljard.

Hoewel de merkwaarde van Louis Vuitton toenam zagen de meeste luxemerken, waaronder Chanel en Gucci, hun waarde flink kelderen. Verder is Fendi uit de top 10 verdwenen en daarvoor is het Italiaanse Prada in de plaats gekomen.

Top 10 waardevolste luxemerken 2012

1. Louis Vuitton
Merkwaarde: gestegen met 7% naar $25,92 miljard
Positie vorig jaar: 1

2. Hermès
Merkwaarde: gestegen met 61% naar $19,16 miljard
Positie vorig jaar: 2

3. Rolex
Merkwaarde: gestegen met 36% naar $7,17 miljard
Positie vorig jaar: 6

4. Chanel
Merkwaarde: gedaald met 23% naar $6,67miljard
Positie vorig jaar: 4

5. Gucci
Merkwaarde: gedaald met 14% naar $6,42 miljard
Positie vorig jaar: 3

6. Prada
Merkwaarde: $5,79 miljard
Positie vorig jaar: stond niet in de top 10

7. Cartier
Merkwaarde: gedaald met 9% naar $4,84 miljard
Positie vorig jaar: 5

8. Hennessy
Merkwaarde: gedaald met 8% naar $4,84 miljard
Positie vorig jaar: 7

9. Moët & Chandon
Merkwaarde: gedaald met 8% naar $4,22 miljard
Positie vorig jaar: 8

10. Burberry
Merkwaarde: gestegen met 21% naar $4,09 miljard
Positie vorig jaar: 10